ANKESOB’dan Genel Sekreterlere Eğitim Semineri
ANKESOB Genel Sekreterler Eğitim ve Değerlendirme Toplantısı’nda odaların genel sekreterlerine seslenen Başkan Yiğiner, “Odalarımız her zaman esnaf ve sanatkarlarımızın hizmetinde olsun. Onlara hizmetin en iyisi, en güzeli verilsin. Şurası asla unutulmasın ki esnaf ve sanatkarlarımız her şeyin en iyisine layıktır.” dedi
ANKESOB 2015/II. Dönem Oda Genel Sekreterleri ‘Eğitim ve Değerlendirme Toplantısı’ Haymana Grannos Termal Hotel’de yoğun katılım ile gerçekleştirildi. ANKESOB’a bağlı odaların genel sekreterlerine yönelik gerçekleştirilen Eğitim ve Değerlendirme Toplantısı’nda çeşitli konularda bilgilendirme yapıldı.
Saygı duruşu ve İstiklal Marşı’nın okunmasının ardından başlayan toplantıda ANKESOB Başkanı Mehmet Yiğiner, seminere katılan genel sekreterlere yönelik yaptığı konuşmada; “Yarınlara ulaşabilmenin tek yolu vardır, öğrenmeyi sürdürmek ve buna süreklilik kazandırmak. Bir başka ifade ile günün şartlarına uygun bilgi ve beceri ile donanmaktır. Sizler de bilgiyle donananlardan, bilgiyle dirilenlerden olun. Odalarımız her zaman esnaf ve sanatkarlarımızın hizmetinde olsun. Onlara hizmetin en iyisi, en güzeli verilsin. Şurası asla unutulmasın ki esnaf ve sanatkarlarımız her şeyin en iyisine layıktır.” dedi.
‘İnsan odaklı çalışmalıyız’
ANKESOB Eğitim ve Değerlendirme Toplantısı’nda genel sekreterlere seslenen Başkan Yiğiner, “Biz, Allah rızası için esnafımıza, sanatkarımıza, ülkemize hizmet edebilirsek ne mutlu bize. Onun haricinde başka bir düşüncemiz yok.” vurgusunu yaparak, “Odalarımız sizlere emanet. Odaların tüm sorumluluğu ve yükü sizlerin omuzunda. Yaptığınız iş çok önemli, işinizi çok önemsemelisiniz. Oda yönetiminin olmazsa olmazısınız. Bütün iş ve işleyişler sizin üzerinizden gerçekleşiyor. Burada sizin performansınız, oda başkanı ve yöneticilerinin performansı demek oluyor. Sizin başarılı, iyi niyetli çalışmalarınız oda yönetimine yansıyacaktır. Dolayısı ile sizin pozitif olarak görevlerinizi yerine getirmeniz lazım. Onun için sizin de fiziki ve ekonomik şartlarınızın dört dörtlük olması lazım. Bakıyoruz birçok odada aidat toplanamıyor. Aidat toplanamadığı için odanın ekonomisi de düşük oluyor. Onun için zor durumda kalabiliyorsunuz. Bu nedenle mutlaka aidatlarınızı toplamaya çalışın. Biz Ankara Birliği olarak problemlerinizin çözümü noktasında her zaman sizin yanınızdayız. Bizler, sizleri memnun ve mutlu edeceğiz ki sizler de esnaf ve sanatkar arkadaşlarımızı memnun ve mutlu edeceksiniz. İşin doğası bu. Yani sizlerin rahat ve huzurlu olması lazım ki pozitif bir şekilde hizmet üretebilesiniz. İnsan odaklı çalışmamız lazım. Burada işin büyük bir bölümü size düşüyor.” diye konuştu.
“Özellikle sizlerle bir arada olmaktan duyduğum memnuniyeti tekrar dile getirmek istiyorum” diyen ANKESOB Başkanı Yiğiner, “Seminerlerimiz, eğitimin yanında teşkilatımızın kaynaşmasına da katkı sağlıyor. Özelikle sizlerin birbirinizle koordinasyon içinde olmanız için, birlik ve beraberlik için bu tür konaklamalı toplantıları düzenliyoruz. Bundan sonraki toplantılarımız yine Ankara dışında, değişik yerlerde olabilir. Yeni yılın sizlere, ailelerinize, esnaf teşkilatımıza, tüm ülkemize barış, huzur ve kardeşlik getirmesini Cenab-ı Allah’tan niyaz ediyorum. Sizlere toplantının ardından iyi dinlenmeler diliyor, başarılarınızın artarak devam etmesini temenni ediyorum.” sözleri ile konuşmasını tamamladı.
‘Kurumsallaşma çok önemli’
ANKESOB Başkan Vekili Hüseyin Ar da genel sekreterlere hitaben yaptığı konuşmada şunları ifade etti: “Ankara Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği diğer birlikler arasında örnek bir birliktir. Teşkilatımız içinde göstermiş olduğunuz çalışmalardan ve performansınızdan dolayı sizlerle gurur duyuyoruz. Tabii ki eksikliklerimiz var. Biz bir aileyiz. Bizlere yaklaşın, bizler her zaman sizlerin yanındayız. Dolayısı ile birbirimizle iyi ilişkiler içerisinde olmalıyız. Birlik’ten gelen yazıları mutlaka çok dikkatli okuyun. ANKESOB’un web sitesini her gün takip edin. Olmayan için söylüyorum; odalarınızın mutlaka web sitesi ve elektronik posta adresi olsun. Kurumsallaşma ve karşı tarafla iletişim açısından bu çok önemli. Web sitesinde odanızın tanıtımına mutlaka yer verin. Gerçekleştirilen faaliyetlerinizle ilgili devamlı güncellemeleri yapın. Esnaf ve Sanatkarlar Genel Müdürlüğü verilerine göre 55 bin civarında Ankara’da kayıt dışı esnaf ve sanatkar var. Bunların en az yarısı bizim esnaf ve sanatkarımız diye düşünüyorum. Tüm ilçe belediyelerine kayıt dışının kayıt altına alınması için yazılar yazıldı. Önümüzdeki günlerde bu kayıt dışıların da katılımı ile üye sayımız artacaktır.”
Konuşmasının devamında mevzuatlar ve ANKESOB’un çalışma sistemi hakkında da bilgi veren Başkan Vekili Ar, 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu’nda birinci derecede esnafın, ikinci derecede ise odaların lehine ciddi değişiklikler olacağını belirterek, bununla ilgili olarak kendisinin de içinde olduğu Mevzuat Komisyonunun çalışmaları hakkında değerlendirmede bulundu. Genel sekreterlerin sorularını cevaplayan Ar, oda genel sekreterlerinin çalışma esasları hakkında da bilgi verdi. Ar, “Ankara Kalkınma Ajansı, İŞ-KUR, KOS-GEB ve Mesleki Yeterlilik Kurumu ile ilgili birliğimizin çalışmaları var. Bu çalışmaların sonuçlarını sizlerle paylaşacağız. Onbinlerce kalfamız var, diplomalarını aldılar, 3308 sayılı yasa gereğince ne yapacakları belli değil. Ustalık diplomaları ile ilgili çalışmalarımız var.” dedi.
ANKESOB Başkan Vekil Ar, “Eğitim seminerinin hayırlı olmasını diliyor, katılımlarınızdan dolayı teşekkür ediyorum. Toplantının ardından dinlenmeyi hak ettiniz. Hepinize iyi istirahatlar diliyorum. Ayrıca yaklaşmakta olan yeni yılınızı da kutluyor, 2016 yılının sağlık, mutluluk ve başarı getirmesini diliyorum.” diyerek sözlerini tamamladı.
ANKESOB Başkan Vekil Muhittin Köksal ise; 30 bin TL’lik faizsiz kredi desteği uygulamasının son durumu hakkında bilgi sunumu yaptı. Köksal, “Amacımız, Ankara Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği olarak kurumumuzun kurumsal bir yapıya kavuşmasının mücadelesini vermek, odalarımızın, çalışan insanın endişe etmeden ben bu kurumda çalışıyorum diyebileceği kurumlar haline gelmesidir. Bizler, düşüncelerimizi, yaşanan olumsuzlukları esnaf komisyonlarında anlatmaya çalışıyoruz. Bunlar Şura Kararları haline geldikten sonra siyasi iktidarın bunu kanunlaştırması gerekiyor. Uzun bir süreç. İnşallah Türkiye’de esnaf ve sanatkarlarımız istedikleri yere, layık olduğu yere gelir. Yaklaşmakta olan yılbaşınızı tebrik ediyor, birlik, beraberlik, barış içerisinde yeni bir yıl olmasını diliyorum. Yeni seminerlerde buluşmak üzere sağlıcakla kalın.” ifadelerini kullandı.
Odalarımız ve İnovasyon
ANKESOB Eğitim, Proje, AR-GE Müdürü Erdoğan Özen, “Dünya küçüldü. Gelişen çağın, gelişen teknolojinin süreçleri gereği her şey artık iletişim halinde. Süreçler, makineler, araçlar, gereçler, insanlar sürekli gelişiyor. Dolayısı ile günümüzde en çok kullanılan kelimelerin başında İnovasyon geliyor.” dedi.
Özen, sinevizyon eşliğinde gerçekleştirdiği ‘Odalarımız ve İnovasyon’ konulu sunumunda, inovasyonun tanımını şu şekilde yaptı: “İnovasyon, farklı, yeni fikirler geliştirmek, daha önce çözülmemiş sorunları çözmek ya da daha önce karşılanmayan ihtiyaçlara cevap aramak için yapılan çalışmalardır. İnovasyon, bir yenilik, işletme içi uygulamalarda, işyeri organizasyonunda veya dış ilişkilerde yeni veya önemli derecede iyileştirilmiş bir ürün veya süreç, yeni bir pazarlama yöntemi ya da organizasyonel yöntemin gerçekleşmesidir. İnovasyon süreci ise bilginin ekonomik ve toplumsal faydaya dönüştürülmesi olarak tanımlanabilir. Bu nedenle de teknik, ekonomik ve sosyal süreçlerin oluşturduğu bir bütündür. Bireylerde ve toplumda değişime olan istek, yeniliğe açıklık ve girişimcilik ruhuyla özdeşleşen bir kültür gerektirir. İnovasyon, para kazandıran yeniliktir. İnovasyon, değer yaratmak için teknolojide, ürünlerde, hizmetlerde farklılık, yenilik yaratma sürecidir.”
“Odaların inovasyonunda amaç; sektörün ve oda üyelerinin hayatlarını değiştirecek sonuçlar için yenilikler yapmaktır.” diyen Özen şöyle devam etti: “Değişim, gelecek üzerinde her zaman konuşulan ama zamanı geldiğinde tam da tahmin edildiği gibi olmayan bir olgu. Ne yaparsak yapalım geleceği tahmin edemeyiz ama gelecek ile ilgili düşüncelerimizi oluşturabiliriz. Profesyonelleşme, küreselleşme ve kurumsallaşma sınırlarımızı geliştirmeliyiz. Konfederasyon, Federasyon, Birlik ve Odalar arası, sektörler içi ve sektörler arası kuvvetli ağlar oluşturmalıyız. Hizmette maliyetleri sorgulamak, ilişkili sektörlerle işbirliğini artırmak ve gelişen teknolojiye uyum konusunda üyelerin bilgi ve becerilerini artırmak noktasında düşüncelerimizi oluşturmalıyız. Önemli olan farklılık ve çeşitlilikten yola çıkarak her bilinmeyene, her görülmeyene, her duyulmayana yönelik meraktan, yeni yaratıcı tekniklerin çıkması ve bu durumun yeni bilgi ve hizmete dönüştürülüp, insanlığın faydasına sunulmasıdır.”
Oda unvan değişikliği hakkında bilgilendirme yapıldı
ANKESOB Oda Genel Sekreterleri Eğitim ve Değerlendirme Toplantısı’nda konuşan, ANKESOB Genel Sekreter Vekili Kenan Atilla, Seminer gündem konusu olarak Odaların unvan değişikliklerinde uyulması gereken usul ve esaslar üzerinde açıklamalarda bulundu.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanıp, Resmi Gazete’nin 13 Kasım 2015 tarih ve 29531 sayılı nüshasında yayımlanarak yürürlüğe giren tebliğe göre, Oda unvan değişikliğinin; Yönetim Kurulunun kararı, Bakanlığın izni, Genel Kurulun kabulüyle gerçekleştiğini, unvan değişiklik şartları arasında, Odaların ihtisas yapısını bozacak şekilde unvan değişikliği yapılamayacağı’nın başta geldiğini belirten Atilla, Odaların unvan değişikliğinde en başta aranan kriter olarak, talep edilen unvanın; Esnaf ve Sanatkar ile Tacir ve Sanayiciyi Belirleme Koordinasyon Kurulunun kararında belirlenen meslek koluna uygun olmasının gerektiğini, esasen 2200 sayıda ve potansiyel mesleklerle beraber 2213 adet olan NACE meslek kollarından, 1500 kadarının esnaf ve sanatkar meslek kollarıyla entegre edilmesi çalışmalarında sona yaklaşıldığını, 2007 tarihli bu kurulun kararına göre sayısı 491 olan esnaf ve sanatkar meslek kollarının, ana kolları itibariyle 19 üst ana kola ayrıldığını, unvan teklifinin üst kola ait olup, olmadığına göre değerlendirme gerçekleştirildiğini örneklerle açıklayıp, Oda unvan değişikliğinin, ön izin süreci ve genel kurul süreci olmak üzere iki safhada yürütülüp, sonuçlandırıldığını kaydetti.
Vergide E-Tebligat uygulaması 01 Ocak’tan itibaren başlıyor
Haymana Vergi Dairesi Müdür Yardımcısı Vedat Ekinci tarafından ANKESOB’a bağlı meslek odalarının genel sekreterlerine yönelik E-Tebligat konusunda bilgilendirme yapıldı. E-Tebligat uygulamasına 01 Ocak 2016 tarihinden itibaren başlanacağını ifade eden Ekinci şunları kaydetti: “E-Tebligat sistemini kullanmak zorunda olan mükellefler; kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki kazanç yönünden gelir vergisi mükellefiyeti bulunanlar (Kazançları basit usulde tespit edilenlerle gerçek usulde vergiye tabi olmayan çiftçiler hariç). Tüzel kişilerde başvurunun kanuni temsilci veya bu işlemi yapmaya yönelik özel yetki içeren noterde verilmiş vekaletnameyle yetkili kılınan kişilerin Elektronik Tebligat Talep Bildirimi ile bağlı bulunan Vergi Dairesi Müdürlüğüne başvuru yapması gerekmektedir. Gerçek kişiler isehttps://intvrg.gib.gov.tr/index.jsp?gn=eTbl adresinden başvuruda bulunabilecekleri gibi, kendileri veya bu işlemi yapmaya yönelik özel yetki içeren noterde verilmiş vekaletnameyle yetkili kıldıkları kişi tarafından doldurulacak Elektronik Tebligat Talep Bildirimi ile bağlı bulunan Vergi Dairesi Müdürlüğüne de başvuruda bulunabileceklerdir. E-tebligat sistemi ile Vergi dairesince düzenlenen evrakların mükelleflere tebliği hızlanacak ve SMS/e-posta ile anında haber verilecek, Tebligat maliyetleri düşerek kamu harcamalarında tasarruf sağlanacak ve güvenli ve doğru bir şekilde tebliğ yapılacaktır. E-Tebligat sistemine halen faaliyetine devam eden mükellefler için son başvuru tarihi 31.12.2015 olup, bu tarihe kadar başvuruda bulunmayan mükelleflere 213 sayılı kanunun Mükerrer 355. Maddesine göre Özel Usulsüzlük Cezası kesilecektir.”
Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz kullanma mecburiyeti getirildi
Haymana Vergi Dairesi Müdür Vekili Altan Özavcı da Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlar hakkında bilgi verdi. Özavcı, genel sekreterlere şunları aktardı: “15.06.2013 tarih ve 286878 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 426 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 3100 Sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanuna göre Ödeme Kaydedici cihaz kullanmak zorunda bulunan mükelleflere mevcut Ödeme Kaydedici Cihazların yerine Yeni Nesil Ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti getirilmiştir. Faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullanan mükellefler ile yol kenarı otopark hizmeti veren mükellefler için 01.10.2013 tarihinde uygulama başlamıştır. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından Başbakanlığa yayımlanmak üzere gönderilen 466 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 2014 yılı satışları veya gayri safi iş hasılatı: 1 milyon TL’yi aşan mükellefler için; 01.04.2016 tarihinden, 1 milyon TL’den 500 Bin TL’ye kadar olan mükellefler için; 01.07.2016 tarihinden, 500 Bin TL ile 150 Bin TL arasında olan mükellefler için; 01.10.2016 tarihinden, 150 Bin TL’den az olan mükellefler için; 01.01.2017 tarihinden itibaren kullanma zorunluluğu getirilmiştir. Mükellefler, 3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine tâbi mevcut ödeme kaydedici cihazlarını bu bölümdeki bentlerde belirtilen tarihleri geçmemek üzere mali hafızaları doluncaya kadar kullanabilirler. 01.01.2016 tarihinden sonra işe başlayacak mükelleflerin Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazları kullanma mecburiyeti işe başlama tarihinden itibaren 30 gün (kalkınmada öncelikli yörelerde 60 gün) içinde başlayacaktır.”
Konuşmaların ve sunumların ardından Eğitim ve Değerlendirme Toplantısı’nda Genel Sekreterler, kuruluş mevzuat uygulamaları ile çeşitli konu ve faaliyetlerle ilgili sorunlarını aktardı, görüş ve önerilerini dile getirdi.